Wednesday, March 7, 2012

MANIA - Jom kenali siapa Penerbit Muzik


AUBREY SUWITO


Sembilan musim yang lalu, kita sentiasa mendengar lagu keramat yang dinyanyikan oleh pelajar-pelajar yang ingin mengejar bintang dalam rancangan realiti nombor satu di Malaysia iaitu Menuju Puncak. Lagu tema Akademi Fantasia ini sentiasa menjadi pembakar semangat kepada semua pelajar dalam rancangan ini. Begitulah kehebatan yang ditunjukkan oleh pencipta lagu ini iaitu Aubrey Suwito.

Sejak berusia 6 tahun lagi, penerbit muzik yang berasal dari Melaka ini sudah mahir menggunakan alat muzik piano. Dengan bakat yang luar biasa ini, Aubrey Suwito mula mengorak langkah dalam bidang muzik apabila melanjutkan pelajaran dalam bidang ini di Berklee College of Music, Boston, Amerika Syarikat.

Komposer yang meminati irama "Jazz" ini telah banyak melibatkan diri dalam penggubahan dan susunan lagu di Taiwan, Hong Kong, Singapura dan juga Malaysia. Beliau juga telah menerbitkan 3 album yang menampilkan rangkaian muzik "Jazz" bersama-sama pemain muzik ternama seperti Fauzi Marzuki, Hillary Ang dan Steve Thornton.

Penglibatan Aubrey dalam dunia rangancangan realiti TV tidak dapat dinafikan apabila pernah terlibat dalam 3 rancangan realiti TV. Selain Akademi Fantasia sebagai komposer lagu tema, Aubrey juga pernah terlibat sebagai pengarah muzik Malaysian Idol dan One In A Million. Menuju Puncak hasil ciptaannnya juga telah digunakan sebagai lagu tema untuk Akademi Fantasi Indosiar yang berlangsung di Indonesia.

Salah seorang daripada 3 peserta Hot Seats MANIA! sudah pasti akan bernaung di bawah bimbingan Aubrey Suwito. Siapakah bintang yang bertuah itu? Teruskan undian anda di Hot Seats MANIA! sehingga 16 Mac ini. Layari www.mania.com.my untuk mengundi.





AHMAD DHANI


Sebut sahaja Separuh Nafas, Laskar Cinta, Dewi dan Sedang Ingin Bercinta, sudah pasti akan terlintas nama Ahmad Dhani yang merealisasikan lagu-lagu ini. Alunan muziknya, keindahan liriknya serta penyampaian yang cukup sempurna membuatkan lagu-lagu ini sentiasa menjadi siulan anak-anak muda di Malaysia.

Bintang Rock Indonesia ini dilahirkan pada 26 Mei 1972 di Surabaya. Dhani Ahmad Prasetyo atau dikenali sebagai Ahmad Dhani merupakan seorang penyanyi rock, penulis lagu, penggubah lagu serta penerbit muzik. Pernah mengetuai Dewa 19 dan Ahmad Band serta terlibat dengan ramai penyanyi muda yang sedang mencipta nama.

Sejak tertubuhnya Dewa 19 pada 1986, Ahmad Dhani menyusuri industri muzik dengan pelbagai jenis genre walaupun jiwanya tetap pada irama "rock". Setiap album yang dihasilkan oleh penerbit muzik ini sentiasa menjadi hits dan sangat popular. Antara album yang paling popular adalah Laskar Cinta yang diterbitkan pada tahun 2004.

Ahmad Dhani sememangnya ingin melibatkan diri secara serius dalam industri muzik di Malaysia dan ingin bekerjasama dengan ramai bintang-bintang ternama di sini. Melalui MANIA!, hasrat Ahmad Dhani pastinya akan tercapai disamping dapat berkongsi ilmu yang sudah pasti diimpikan juga oleh bintang-bintang muda Malaysia.

Salah seorang daripada 3 peserta Hot Seats MANIA! sudah pasti akan bernaung di bawah bimbingan Ahmad Dhani. Siapakah bintang yang bertuah itu? Teruskan undian anda di Hot Seats MANIA! sehingga 16 Mac ini. Layari www.mania.com.my untuk mengundi.





M. NASIR


Mohd Nasir Bin Mohamed atau lebih kita kenali sebagai M. Nasir telah dilahirkan pada 4 Julai 1957 di Singapura. Beliau merupakan seorang penyair, komposer, penerbit album, pelakon, penyanyi juga pengarah filem. M. Nasir sangat terkenal dalam pembikinan dan penerbitan pelbagai jenis lagu untuk ramai penyanyi terkenal membuatkan beliau digelar Sifu.

Selain terlibat secara serius dalam bidang muzik, M. Nasir juga terlibat dalam pembikinan filem seperti Merah yang dilakonkan serta diarahkannya sendiri. Beliau juga pernah berlakon dalam beberapa filem bermula dari Kembara Seniman Jalanan sehinggalah filem Magika sebagai Naga Tasik Chini.

Penghargaan yang diberikan kepada M. Nasir dalam dunia nyanyian sungguh menakjubkan. Hampir setiap kali diadakan Anugerah Juara Lagu, M. Nasir pasti memenangi lagu yang dipertandingkan. Terkini, beliau telah dinobatkan sebagai Juara di Anugerah Juara Lagu melalui lagu Awan Nano yang dinyanyikan oleh Selebriti MANIA! Hafiz.

Dengan penghargaan dan sumbangannya dalam bidang nyanyian ini, M. Nasir tela dikurniakan "Darjah Indera Mahkota Pahang" oleh Sultan Pahang yang membawa gelaran Dato'. Kini Dato' M. Nasir, seorang penerbit muzik tersohor sekali lagi bakal memberikan kehebatan dan magisnya kepada 5 bintang bimbingannya untuk melalui proses transformasi menjadi sorang "Super Star".

Siapakah di antara 12 peserta yang bakal dipilih oleh Dato' M.Nasir? Siapa pula antara 3 peserta Hot Seats yang akan terpilih menjadi anak didik Dato' M.Nasir? Nantikan MANIA!, mulai 17 Mac 2012 di Astro RIA.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...